پيشرفته
 

موضوعات :

  • سیاست بین‌الملل

  • کلمات کليدي :

  • کلیسای سن پاول
  • کلیسای آسپن هیل
  • سناتور لیندون

  • مهدی جدی‌نیا

    ديگر مطالب اين نويسنده :

    مطلب بعدي >   1938 تعداد بازديد
    (0 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
    راه شماره 6 : مهندسي فرهنگي يا ديکتاتوري دکوراتورها

    دعا و مالیات

    گزارشي از حضور سياست در کليساهاي آمريکا

    ● مهدي جدي نيا

     

    مهدي جدي نيا اواسط دهه هفتاد در صفحات "عدالتخانه" ماهنامه نيستان مینوشت. اکنون پس از سالها کار حرفهای مطبوعاتي در واشنگتن است. مشاهدات او از حال و هواي روزهاي پيش از انتخابات آمريکا خواندنيست.

     


    صبح روزآخرين يکشنبه سپتامبر در واشنگتن دي سي است. هوا خنکي دلنشيني دارد. در خيابان شانزدهم دي.سي. باد خنکي می‌وزد که آواز پرندگان و نواختن ناقوس کليساها را به گوش رهگذران می‌رساند.

    در يکي از خيابان‌هاي فرعي منتهي به خيابان شانزدهم، صف طويلي از اتومبيل‌ها پارک شده است. مردهاي آفريقايي-آمريکايي با لباس رسمی‌و زنها با لباس‌هاي شيک دست کودکانشان را گرفته و وارد کليسا می‌شوند. پيرمردي سياه پوست که فراگ پوشيده با خطاب ميهمانان با عنوان برادر و خواهر آنها را به سالن اصلي کليسا راهنمايي می‌کند. برسردر کليسا پلاکاردي آويخته شده است که نشان می‌دهد کليسا 144 سالگي‌اش را جشن گرفته است. اين کليسا که در منطقه آفريقايي- آمريکايي نشين شمال غرب واشنگتن دي.سي قرار گرفته است، يکي از ده‌ها کليساي بنا شده در اين خيابان است که به منطقه مذهبي آفريقايي-آمريکايي‌ها شهره است.

    مراسم آيين ونيايش معمول کليسا درجريان است. بعداز اجراي هم آوايي کليسايي، اسقف کليسا، تاريخچه کليسا و تغييرات صورت گرفته در تاريخ کليسا را مرور می‌کند و سپس به نقش مهم جامعه آفريقايي-آمريکايي‌ها در ايجاد تحول درجامعه آمريکا اشاره می‌کند. او با برشمردن رويدادهاي مهم تاريخي صورت گرفته در وضعيت جامعه سياهان آمريکايي بعد از مارتين لوترکينگ، به انتخابات آتي رياست جمهوري آمريکا و نقشي که جامعه آفريقايي- آمريکايي در آن می‌تواند داشته باشد، اشاره می‌کند. اسقف بدون اينکه از نامزد خاصي نام ببرد، اين مقطع از تاريخ آمريکا را سرنوشت ساز براي جامعه سياه پوستان تلقي می‌کند.

    کليسا سن پاول خليفه گري که يکي از کهن ترين کليساهاي واشنگتن دي سي به شمار می‌رود نيز هريکشنبه پذيراي جمع زيادي از پيروان خود است. اين کليسا عمدتا پذيراي جمعيت سفيد پوست واشنگتن دي سي است. مراسم دعا ونيايش اين کليسا تقريبا تمام شده است درحاليکه مجادله دو مرد ميانسال که درآستانه در خروجي سالن با هم بحث می‌کنند، تمام حواسها را به خود جلب کرده است. هردوي آنها از اعضاي قديمی‌کليسا هستند درحاليکه هرکدام تلاش دارد تا طرف ديگر را متقاعد کند که نظرش درخصوص رياست جمهوری آينده آمريکا مستدل تر است.

    جان گرين باون 52 ساله که از اعضاي قديمی‌اين کليسا است با انتقاد از وضعيت پيش آمده می‌گويد: "اين انتخابات همه را مريض کرده است. ما در کشوري زندگي می‌کنيم که می‌گوييم دولت وکليسا از هم جدا هستند درحاليکه ببينيد چگونه اين دو، دعواي سياسي را به مکان مقدس آورده‌اند." او که کارمند بازنشسته بانک است معتقد است اين انتخابات آن قدر شور شده است که همه جا وهمه کس درباره اش بحث می‌کنند. او که از پاسخ به تمايل سياسي شخصي اش طفره می‌رود می‌گويد:"فرق نمی‌کند به چه کسي راي می‌دهيد اما اينکه در مکان‌هاي عمومی‌يا مکان‌هاي مقدس مثل کليسا که مردم براي عبادت آمده‌اند، نظر سياسي وعقيده خود را مطرح کنيد يا در پشت تريبون کليسا به مردم مشاوره سياسي بدهيد غلط است. مخالف قانون هم هست چرا که کليسا نبايد در مورد امور سياسي دخالت کند. تا آنجايي که من می‌دانم براساس قانون آمريکا نهادهاي معاف از ماليات مثل کليسا نبايد از کانديداي خاصي حمايت کنند يا کسي را تاييد کنند درحاليکه بسياري از کليساها اين کار را می‌کنند."

    بر اساس قانوني که به پيشنهاد سناتور ليندون بي جانسون در 1954 به کنگره ارائه وتصويب شد، وعاظ و اسقف‌هاي کليسا که براي مردم سخنراني می‌کنند مجاز به حمايت يا تخطئه کانديداها نيستند چرا که مطابق اين قانون با خطر لغو معافيت مالياتي کليسا روبرو می‌شوند درحاليکه اين قاعده ضمانت اجرايي ندارد و اداره ماليات IRS نيز خيلي دراين مورد حساسيت به خرج نمی‌دهد.

    بسياري از امراي کليسا هم در تلاشند تا اين قانون را به نحوي لغو کنند تا از اين طريق بتوانند جمعيت پيروانشان را در امور سياسي نيز رهبري کنند. از سال 2002 تلاش وافري در ميان محافظه کاران مسيحي و لابي‌هاي مذهبي وابسته به اين جناح براي لغو اين قانون صورت گرفته است. والتر بي جانسون سناتوري جمهوريخواه از کاروليناي شمالي سردمدار اين جريان در پنج سال گذشته بوده است.

    درکليساي آسپن هيل سيلور اسپرينگ اما نوع ديگري از خطابه سياسي درجريان است. اين کليسا که محل عبادت جمعيت لاتيني تبار دي سي است، همواره مملو از جمعيت اسپانيايي زبان منطقه است که براي عبادت به اين مکان می‌آيند. خطابه به زبان اسپانيولي با لهجه السالوادوري انجام می‌شود درحاليکه بدون اشاره به هيچ کانديدايي، اسقف از مردم می‌خواهد که به راه خدا راي بدهند. به کسي راي دهند که حافظ منافع مردم لاتيني تبار و با همجنس‌گرايي مخالف است و از سقط جنين حمايت نمی‌کند.

    رودولفو 34 ساله که متولد آمريکا و از پدرومادري مکزيکي و السالوادوري متولد شده است، از وکلاي برجسته لاتيني تبار به شمار می‌آيد. او که متناوبا به کليساي آسپن هيل سيلور اسپرينگ رفت و آمد می‌کند و به قول خودش مشکلات بسياري از لاتيني تباران را داوطلبانه حل کرده است در خصوص نقد خطابه سياسي در کليسا می‌گويد:"طبق بند يک اعلاميه آزادي‌ها، کنگره مجاز به تصويب قانوني که در آن تبعيض ديني لحاظ شده باشد يا آزادي بيان محدود شده باشد نيست درحاليکه نامه جفرسون به جمعيت کليسايي تعميدگر در 1802 مبني بر ايجاد ديوار حائل بين دولت و کليسا بد فهميده و منجر به ايجاد جدايي دين از دولت شده است."

     او با اشاره به متن سخن مديسون که همراه جفرسون براي ايجاد آمريکايي آزاد تلاش کرده است می‌گويد: "منظور از اين سخنان اين بوده که دين مانع فعاليت فرد نشود يا دينداري باعث تبعيض نباشد نه اينکه افراد ديندار از دولت دورباشند..."

    حرف‌هاي اين وکيل لاتيني تبار با آغاز بخش ديگري از سرود کليسايي قطع می‌شود درحاليکه ضرب المثل معروف "کار مسيح را به مسيح وانِه و کار قيصر را به قيصر" به عنوان سنگ بناي جامعه سکولار در ذهنم مرور می‌شود.

     

    دسته بندي هاي برگزيده
    آرشيو راه