پيشرفته
 

موضوعات :

  • جبهه فرهنگی

  • کلمات کليدي :

  • چیدمان ایستاده
  • مدیریت اجرایی
  • کادر اجرایی
  • تبلیغات
  • فضای نمایشگاه

  • مطلب بعدي >   1831 تعداد بازديد
    (0 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
    راه شماره 7 : عزه در محاصره، جهان در اشغال

    کتاب ایستاده کتابفروش توجیه شده

    تجربه هايي از برگزاري نمايشگاه کتاب در دانشگاه علم و صنعت  اراک

    آخرين تجربه نمايشگاه کتاب دانشگاه به آبان 83 يعني 4 سال پيش بر مي گشت. اکنون هيچکدام از بچه هاي قديمي که آن نمايشگاه را راه انداخته بودند در دانشگاه حضور نداشتند.

    به هر ترتيب بايد يکسري موارد کلي را ابتدا تعريف مي کرديم:

    1- سطح برگزاري: که مثلاً آيا نمايشگاه در دانشگاه خود ما باشد يا در سطح دانشگاههاي شهر يا حتي در سطح عموم مردم باشد.

    2-  تعيين  اولويت ها و  موضوعات کتاب.

    3- کميت و شکل اجرايي کار: مانند تصميم‌گيري درباره مکان برگزاري تعداد عناوين و تعداد جلد کتاب

    4-  مدت زمان  برگزاري.

    نمايشگاه ما به مدت 6 روز از يکشنبه 12/8 لغايت 17/8 بود و روز آخر براي عموم نيز آزاد بود. مکان برگزاري هم در سالن ورزشي دانشگاه و در سطح حدود 80 مترمربع بود.

    تصور ذهني ما از اين نمايشگاه اين بود که مجموعه اي با 200 مترمربع فضا و تعداد کتابهايي در حد يک خاور و در حد بسيار بزرگ که همه نوع کتابي درش پيدا شود بود. چون معمولاً آنچه ديده بوديم در همين حد بوده و اصلاً با يک فضاي نو با کتابهاي موضوع‌بندي و دسته‌بندي شده تشکيل و با چيدمان متنوع و متفاوت ايستاده و يک شکل تخصصي روبه رو نشده بوديم. پشتوانه اصلي ما در اين قسمت بچه هاي قديمي مجموعه بخصوص مسئول اسبق بسيج،  آقاي مهدي سلامت بودند.

    صرف نظر از روشهاي قديمي

    از داربست صرف نظر کرديم به چند دليل:

    1- فضاي خيلي بزرگ لازم نداشتيم.

    2- فضاي داربست براي نمايشگاه کتاب جلوۀ مناسبي ندارد چرا که با ميله ها و برزنت و با آن رنگ و کيفيت آسان ياد ايستگاه صلواتي مي افتد و ارزش کتاب را مي‌کاهد. 

    3- اگر هم بخواهيم ميله‌هاي داربست را مثلاً با کاغذهاي رنگي و زرورق بپوشانيم يا از پوشش بنري سفيد رنگ استفاده کنيم و جلوۀ کار را عوض کنيم هزينۀ زيادي دارد و توان اجرائي بالائي مي برد و نهايتاً کيفيت يک سالن سرپوشيده را ندارد و با کمتر از اين توان و هزينه مي توان داخل سالن را تزئينات کرد.

    4- امنيت مناسبي چه از نظر آب و هوايي و چه از نظر نگهداري ندارد  .

    کتاب ايستاده، کتاب مرده

     قرار شد براي چيدمان کتابها از چيدن روي ميز که به صورت افقي است و يک حالت مرده به کتاب مي دهد و براي ديدن کتاب حتماً بايد تمام ميزها را گشت و... استفاده نکنيم و به جاي آن از Stand هاي ايستاده که با شرکت انتشارات سورۀ مهر صحبت کرديم استفاده کنيم. بعد از همه تماس ها و ارتباط ها بالاخره با رفتن به اين شرکت قرار شد 16 عدد stand را به ما امانت بدهند که آورديم و از آنجا که هر Stand ، 4 فلکسي (قفسه) را ظرفيت دارد و هر قفسه هم مي توان حداقل 5 کتاب را چيد، حدود 320 جلد کتاب را مي توانستيم درون قفسه ها بچينيم و براي باقيمانده کتابها را هم از ميز استفاده کرديم که کلاً 6 ميز لازم داشتيم.

    1- چيدمان ايستاده قابل مقايسه با ميز نيست چون جلوۀ تمام کتابها را با نگاه از فاصله مي توان ديد.  2- کتاب زنده و با يک حالت موضوع بندي با ارزش به نمايش در مي آيد  و...

    3- براي موضوع بندي هم هر يک يا دو استند را با عنواني مشخص کرده و کتابها را در آن چيديم. تقريباً از نصف فضاي سالن ورزشي استفاده کرديم و با يک تقارن هلالي شکل Stand ها را چيديم و ميزها را هم با تقارن جلوي آن ها قرار داديم.

    تقسيم بندي فضا

    د) مطلب مهم تقسيم بندي فضاي نمايشگاه و مديريت اجرايي سالن بود

    1- قسمتي ميز کامپيوتر جهت ارائه و نمايش نرم افزار بود که همزمان هم از ابتکاراتي مثل Bluetooth و SMS هم براي بازديدکنندگان استفاده مي کرد.

    2- قسمت ديگر ويدئوپروژکتور و VCD بود که موسيقي، فيلم يا سخنراني و... براي فضاي نمايشگاه استفاده مي شد.

    3- قسمت صندوق و انبار بود که هر کس کتابي را مي خواست مي آمد صندوق و اسم کتاب را مي گفت: صندوق دار کتاب را پيدا مي کرد و  از  انبار (همان محل)  به او تحويل مي داد.

     4- ميز نظرسنجي بود که ويژه نامه نمايشگاه در اختيار بازديدکنندگان قرار مي گرفت و نظراتشان را در دفتر تهيه شده ثبت   مي کردند.

    5- ورود و خروج هم تنظيم شده بود که ساعتگرد مي چرخيد.(با قراردادن گلدان در وسط)

     موضوعات کتابها و اولويت هاي نمايشگاه

    1- هنر و ادبيات، 2- فرهنگ و پايداري، 3- تاريخ، 4- اهل بيت و قرآن،  5- غرب و صهيونيسم،  6- زن و خانواده،  7- انسان و تربيت،  8- نرم افزار و فيلم و عکس،  9- ادبي، شعر، داستان، رمان  10- مبارزات انقلاب و  دفاع مقدس،  11- مباني نظري دين.

    اين موضوعات را داشتيم. جامع تر از اين هم مي شد کار کرد مثلاً جامعه، علم و تکنولوژي، اسلام و مدرنيته، عرفان و فلسفه، فرهنگ و تمدن و... و البته در هر کدام از موضوعات بالا هم مي توانستيم کامل تر کار کنيم که ضعف داشتيم.

    ما دنبال کتاب با مشخصات زير بوديم: 1- محتوا و موضوع  2- کم بودن نسبي قطر و اندازه کتاب  3- سبک بودن هزينه  4- طرح جلد زيبا  5- نوبت انتشار بالا  6- شخص يا انتشارات شناخته شده  7- هم راستايي با اهداف نمايشگاه

     بايد تکليف روشن باشد که نمايشگاه را براي رسيدن به چه هدف و تفکري برپا مي کنيم اما در همۀ حوزه ها بايد کار شود. ما در بعضي ها  خيلي قوي بوديم مثل رمان و ادبي، در بعضي ضعيف بوديم مثل تاريخ، طنز، شعر، رمان خارجي  بعضي را هم اصلاً نداشتيم(مثل علم و تکنولوژي).  طنز، شعر، داستان، کاريکاتور، رمان هاي متناسب خارجي و از اين دست نمک نمايشگاه است.

    کادر اجرائي

    کادر اجرائي بايد توجيه باشد و مهمترين قسمت است.  نمايشگاهي در حد نمايشگاه ما يکماه زمان به خود اختصاص مي دهد، 3 هفته قبل از شروع و يک هفته هم زمان برگزاري. قاعدتاً بايد از ابتداي يک ماه ستاد اجرايي تشکيل داد و کادر را دسته بندي و رسته بندي و توجيه کرد. بايد درباره کيفيت کار، کميت کار، شکل اجرايي کار، سطح اجرايي کار،  موضوع بندي، نحوۀ ارائه و تخفيف و... کاملاً توجيه شوند. کادر اجرايي برگزاري بايد اهل مطالعه باشند، کتاب را بخوانند نياز را درک کنند و کتابها را بشناسند تا بتوانند به مخاطب خود خوب معرفي کنند تا از خودمان شروع نکنيم و اهميتش را درک نکنيم با حرف زدن نمي توانيم ديگران را کتابخوان کنيم.  هر چه قدر کادر اجرائي اهميت موضوع را عملاً درک کرده باشد مي تواند احساسش را به مخاطب انتقال دهد وگرنه با کادر اجرايي که خودش نياز را درک نکرده اصلاً نبايد نمايشگاه کتاب برگزار کرد. خواندن کتاب "کتاب وکتابخواني ا ز نگاه رهبري" توصيه مي شود.

    چند نکته اجرايي

    1- تبليغات نمايشگاه بايد يک هفته قبل از شروع نمايشگاه در تمام محل هاي موردنظر سطح برگزاري خورده باشد.

    2- تبليغات بايد شکيل، جذاب بوده و از عبارت هاي کلي مثل معرفتي، اعتقادي و... پرهيز شدن  موضوع کتابها را ريز کرد مثلاً رمان، داستان، ادب پايداري، امام و انقلاب، شعر و حماسه و دفاع، مهدويت و صهيونيسم و...

    3- براي کار خوب، خوب بايد تبليغ کرد به مسئولين دانشگاهي و استاني و شهري و... بايد دعوتنامه داد، توضيح داد و...

    4- فضاي نمايشگاه بايد انسان را بگيرد. مجذوب خود کند و شيرين باشد طوري که انسان حتي از نشستن در آنجا هم لذت ببرد: مثلا استفاده از گلدان، دسته گل تازه روي در ورودي، عطرآگين کردن فضا، تزئينات با پارچه هاي رنگين و پوسترهاي زيبا و متن هاي دلنشين و... گذاشتن صندلي هايي براي نشستن و استراحت و قرار دادن وسايل بازديدکنندگان در يک گوشه از فضاي سالن؛ پذيرايي حتي در حد يک شکلات و گذاشتن کلمن آب يا آبسرد کن در محل

    5- سيستم روشنايي، گرمايش و سرمايش سالن، امنيت سالن و...

    6- چيدمان کتابها بايد جذاب باشد به طوري که از دور هر کس به ترکيب چيدمان ، اندازه و رنگ و تعداد در قفسه و... نگاه مي کند دلکش باشد.

    7- استفاده از دستگاه Pos عضو شتاب براي پول گرفتن و يا دستگاههاي استفاده از بن کتاب.

    8- ممکن است بعضي از کتابها تمام شود، بايد هر کس کتاب درخواستي دارد، مبلغ کتاب همراه با اسم و نام دانشگاه و شماره تلفن تماس بدهد تا يک زماني مثلاً يک هفته بعد از نمايشگاه برايش تهيه شود.

    9- سخنراني ويژه نمايشگاه در راستاي اهميت، ضرورت، نياز به کتابخواني و... حتماً در روز افتتاحيه و با حضور وسيع مسئولين اهم از معاونت فرهنگي و رئيس دانشگاه، مسئول نهاد رهبري، ناحيۀ بسيج دانشجويي، ادارۀ فرهنگ و ارشاد سازمان تبليغات، سازمان ملي جوانان، فرماندۀ سپاه، نماينده ولي فقيه در شهر، اساتيد برجسته فرهنگي و... دانشجويان برگزار شود.

    10- هر کسي را بايد با لحني و با عنواني و با يک کلام و تبليغ خاصي دعوت به کتابخواني کرد و مهمترين کار، دعوت سينه به سينه است يعني اگر کسي کتابي را خواند به دوستان، خانواده و ديگران معرفي کند .

    دسته بندي هاي برگزيده
    آرشيو راه