پيشرفته
 

موضوعات :

  • جهان اسلام و بیداری اسلامی

  • کلمات کليدي :


    پروانه رامیان

    ديگر مطالب اين نويسنده :

  • براي «نورالدين‌ها» جوابي نداريم!

  • مطلب بعدي >   1142 تعداد بازديد
    (0 راي ) امتياز مطلب < مطلب قبلي
    راه شماره 26 : تولید فرهنگی یا تجارت فرنگی؟

    صدورآدامس، واردات کفش پاپا نوئل

     مروری بر روابط فرهنگی ایران و آذربایجان

     پروانه رامیان

    اگر به اواخر دهه‌ي شصت شمسي كه مرز ايران و جمهوري آذربايجان گشوده شد برگرديم،‌ با مردماني رو برو مي‌شويم كه به محض گشوده شدن مرز ايران و جمهوري آذربايجان با شور و حال خاصي به ايران مي‌آمدند و موقع بازگشت به كشورشان، قطعا ‌بسته‌هاي «‌آدامس» و «‌بادكنك»‌ در بين سوغاتي‌هايشان بود.

    خريد فله‌اي ‌«‌آدامس» ‌و «‌بادكنك»‌ توسط آذربايجاني‌ها،‌ از سوي ايرانيان به صورت‌هاي مختلف تحليل مي‌شد و قوي‌ترين تحليل‌ها‌،‌ خريد ‌«‌آدامس» را يك نوع واكنش سياسي به نظام فروپاشي شده‌ي كمونيستي شوروي سابق مي‌دانست زيرا «‌آدامس»‌ به نوعي نماد آمريكا و بلوك غرب بود و براي مردمي كه سال‌ها حكومت كمونيستي را تحمل كرده بودند سلاحي بود جهت دهن‌كجي كردن به حكومت سابق خود. راست و دروغ تحليل پاي راويان!

    از طرف ديگر«‌تار»،‌«‌گاوال»، «‌آكارديون»‌، «كفش و لباس‌هاي بابانوئل»‌ و ... ازجمهوري  آذربايجان وارد ايران مي‌شد. نوع كالاهاي وارد شده و نحوه‌ي پوشش و رفتار آذربايجاني‌هاي آن زمان قرابتي با فرهنگ اسلامي نداشت و طبيعي بود مسلمان بودن آنها علي‌رغم اكثريت بودنشان در جمهوري آذربايجان،‌ باور ناپذير باشد.

    تاكيد بر شعار«‌دين عامل تخدير توده‌هاست»‌‌ ، تخريب و بسته شدن چند صد مسجد‌، كشتن صدها عالم ديني و محدوديت در برگزاري مراسم عزاداري اباعبدالله الحسين عليه السلام و ... در طول هفتاد سال حكومت كمونيستي،‌زمينه‌اي براي اسلام‌خواهي مردم جمهوري آذربايجان باقي نگذاشته بود اما جمهوري آذربايجان با استقلال خود در سال 1991/م  وارد تنفس درهوايي غيرازفضاي بسته ي كمونيسم شده بود و زمان لازم بود تا اعتقادات مردم مسلماني كه دهه‌ها  تفكرات كمونيستي بهشان تحميل شده بود،‌ اصلاح گردد و مرور زمان ثابت كرد كه ريشه‌هاي اسلام خواهي مردم آذربايجان محكم تر از آن است كه حكومت هفتاد ساله‌ي كمونيستي بتواند آن را بخشكاند.

    چهره‌هاي مسلمان و آزادي‌خواه جمهوري آذربايجان توانستند‌ ازانقلاب اسلامي ايران و رهبري حضرت امام خميني رحمت الله تاثير پذيرفته و در احياي مجدد اسلام در آن ديار موثر باشند. به عنوان نمونه  مي‌توان حاج علی اکرام علی اف - رهبر فقيد شيعيان جمهوري آذربايجان – را نام برد كه به خاطر اسلام خواهيش به كرات توسط دولت لائيك جمهوري آذربايجان - كه  مجري مطيع سياست‌هاي رژيم صهيونيستي است – دستگير و شكنجه گرديد. بزرگ مرد شجاعي كه توانست صداي اذان را در سالن كا گ ب طنين انداز كند.

    حاج علي اكرام به همراه دوستان همفكرش انديشه‌هاي  حضرت امام رحمت الله را به عنوان مكتب فكري خود انتخاب كرده ملقب به «‌خميني‌چيلر» شدند و امروزه همفكران حاج علي اكرام علي اف در جمهوري آذربايجان كم نيستند ولي متاسفانه خفقاني كه در جمهوري آذربايجان حاكم است مانع از ديده شدن و شنيده شدن فرياد‌هاي مردمان مسلمان اين سرزمين گرديده.

    البته ترس حاكمان جمهوري آذربايجان از فرياد اسلام‌خواهي مردمانشان پربيراه هم نيست! زيرا الگو پذيري حزب اسلام‌گراي آذربايجان از انقلاب اسلامي ايران و ولايتمداري و سازش ناپذيري اين حزب با استكبار جهاني كاملا آشكار است. سير صعودي اسلام خواهي درجمهوري آذربايجان،‌ آينده ي درخشاني را براي اين مملكت رقم خواهد زد ان شالله تعالي.

    دسته بندي هاي برگزيده
    آرشيو راه